この世界を描くということ|見ること、描くこと
Painting this world | Seeing and Painting


「見ること、描くこと」とはどういうことなのか。
対象物を目の前にしながら描き留める。シンプルでプリミティヴな行為だが、果たして人間は、そのことをやり尽くしたと言い切れるだろうか。写真の登場以来、一見、再現的な絵画の意味は限りなく失われてしまったとも見受けられるその一方で、様々な技術やメディアが発達すればするほど、そこに付随するアナログならではの側面が露わになるとともに、未だ開拓の余地があることも明らかになってきているのではないかと考える。
その考えを元に、常に対象の前に立ちそれを描き留めようと試みる。その際、視覚のみならず触覚などの五感も働かせながら描くことになるだろう。対象が屋外にある場合、例えば樹や山、風景などにおいても、その場に滞在しながら描く”現場制作”を軸にした取り組みを行っている。
その制作過程において、必然的に時間の経過や季節の移ろいも受け入れざるを得ず、その都度描き重ねる・直すことで、図らずも現れる間違いやズレなどの”辻褄の合わなさ”、そして描く際に発生する絵画特有の”遅さ”なども絡み合いながら、それらが絵具の層として画面に織り込まれることにも意味を見出そうとしている。
視野を広げて言えば、「この世界をどう描くか」という試みでもあり、その結果、絵画におけるリアリティの追求、そして写実表現の可能性を示せたらと考えている。
 
What does "Seeing and Painting" mean?
To paint a picture while keeping in front of the objectーit is a simple and primitive act, but can we truly say that humans have accomplished it? Since the advent of photography, it appears that the meaning of realism painting has been largely lost. But, on the other hand, the more various technologies and media develop, the more importance of the analog aspects associated with them are revealed. I think it is becoming clear that there is still room for further development of them.
 Based on this idea, I always stand in front of the object and try to capture it. When painting, I need to use not only my sense of sight, but also my five senses including touch, for example. When the object is outdoors, such as trees, mountains, and landscapes, my work focuses on "on-site working,'' where I paint while staying in the location.
In the painting process, I inevitably have to accept the passage of time and the change of seasons. When repainting and revising, I am also faced with the possibility of inconsistencies such as unexpected mistakes or discrepancies, which are intertwined with the "slowness" that is unique to painting and woven into the canvas as layers of paint. I am trying to find out meaning of this pictorial process.
From a broader perspective, it is also an attempt to find out how to depict this world, and as a result, I hope to demonstrate the possibilities of pursuing reality and realistic expression in painting.